2024. május 31., péntek

Kárpátka torta

 Ez a süti többször szembejött velem a FB-on - különböző verziókban - és mivel a Pisti szülinapjára akartam valami tortát sütni, ezt találtam ki neki. Igazság szerint ez egy krémes, égetett tésztával, amit tortaformára alakítottam. De nem panaszkodott! 😍


Hozzávalók a tésztához:
  • 2 dl víz
  • 10 dkg vaj
  • 1 pici só
  • 20 dkg liszt
  • 4 db tojás (M-es - amennyit a tészta felvesz)
A tésztát ugyanúgy kell elkészíteni, mint a képviselőfánkot: az enyhén sós vízben felolvasztom a vajat, majd a lisztet hozzákeverve addig főzöm, keverem, amíg a tészta elválik az edénytől. A tojásokat csak akkor kezdem a tésztához adagolni, amikor az már kihűlt, és szigorúan egyesével: amennyit a tészta felvesz. Szép fényes, homogén anyagot kell kapnunk.
A nagy tepsi aljára sütőpapírt tettem és két egyforma kört kentem rá a tésztából. (Ezt úgy a legegyszerűbb, hogy egy tányért/tortaformát körberajzolunk a sütőpapíron, majd a sütőpapírt megfordítva jól látható, hogy hol van a kör körvonala.)
Természetesen nyugodtan süthetjük egyszerűen négyszögletesen elkenve a tésztát, hogy szeletkéket kapjunk, nem kell tortaformájúnak lennie.
Ennek a sütinek az is nagy előnye, hogy direkt NEM kell szép egyenesre kenni, hanem az a cél, hogy kis felálló hegyei legyenek, amik a Kárpátok csúcsait jelképezik.


Előmelegített sütőben 190 fokon kb 25 percig sütöttem. Közben nem nyitogatjuk az ajtót!!
Amikor elkészült és kihűlt, akkor az egyik tésztát cikkekre vágtam, hogy majd a tortát könnyebb legyen szeletelni.


A krém hozzávalói:
  • 5 dl tej
  • 2 db vaníliás puding
  • 6 ek cukor
  • 20 dkg puha vaj
A tejben a 3 ek cukorral a pudingokat sűrűre főztem, majd hagytam kihűlni. (Néha megkevertem, hogy a teteje ne bőrösödjön be.) A puha vajat a maradék cukorral habosra kevertem, majd hozzáadtam a kihűlt pudingot és jól kikevertem.
A tortaformára rátettem a megsült tésztát, rákentem a krémet és a cikkekre vágott másik tésztával befedtem a tetejét.


Néhány órára betettem a hűtőbe, majd tálalás előtt alaposan megszórtam a tetejét porcukorral. (Legyenek jó havasok azok a hegycsúcsok! 😃)


Így, hogy már legyőztem az égetett tészta mumust, ez egy nagyon egyszerű, könnyen elkészíthető és nagyon finom süti volt. 



2 megjegyzés:

  1. Nagyon finom születésnapi tortát sütöttél. Boldog születésnapot kívánok a Pistinek! Ugye hogy nem mumus az égetett tészta!! Hasonlót már én is sütöttem, csak ahhoz epres krémet készítettem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg jobban féltem tőle, mint amennyire indokolt! Viszont azóta mindig nyitott vagyok valami új égetett tésztás receptre. 😀

      Törlés