2017. január 31., kedd

Savanyú vetrece zsemlegombóccal

Ma megint egy olyan ebédet főztem, amit nagyon ritkán szoktam - pedig olyan finom, hogy sűrűbben kellene! Ha már itt lakunk szinte a Nemzeti Parkban, igyekszünk kihasználni ennek minden előnyét: a jó levegőn történő kirándulásokon túl ebbe az is beletartozik, hogy az itt nevelt szürke marha és bivaly állomány csodálatán kívül a belőlük készült szalámit is élvezhetjük. A múltkor, amikor elugrottunk venni néhány újabb szalámit gondoltunk egy nagyot, és kipróbálásra vettünk bivaly húst is. Életemben nem kóstoltam még, de mivel a szalámi nagy kedvencünk, nem kellett nagy bátorság, hogy hozzunk a lapockából és a combból is.
Így most a közeljövőben sűrűbben fogok olyan ebédet készíteni, amit nem szoktam. ☺ Ennek első állomása a bivaly lapockából készült savanyú vetrece.


Hozzávalók:
- 80-90 dkg bivaly lapocka (vagy marha-, vagy borjúhús)
- 1 ek olaj
- 15 dkg füstölt szalonna
- 1 vöröshagyma
- 3 gerezd fokhagyma
- 1 kávéskanál pirospaprika
- 2 babérlevél
- őrölt bors
- só
- 1 dl száraz vörösbor 
a habaráshoz:
- 2 tk mustár
- 1 ek citromlé
- 10 dkg tejföl
- 1 ek rétesliszt
- 2 dl tejszín
- 1 tk cukor

A húst folyó víz alatt megmostam, majd csíkokra vágtam. Az olajon a csíkokra vágott füstölt szalonnát kisütöttem, rátettem a kockákra vágott vöröshagymát és megdinszteltem. Lehúztam a tűzről az edényt, beletettem a pirospaprikát, az összetört fokhagymát, babérlevelet, borsot, sót és a húst. Visszatettem a tűzre és sűrűn kevergetve kicsit megpirítottam - csak 1-2 perc, majd felöntöttem a vörösborral és még 1 dl vízzel. Mivel tartottam tőle, hogy nagyon sokáig kell majd főzni és nem is értem rá, ezért kuktában főztem: sípolástól 1 órán keresztül. Persze felesleges volt az aggodalom, mert mikor kinyitottam a kuktát, vaj-puha volt a hús!
A 2 dl folyadék nem is volt sok, így már nem kellett külön zsírjára pirítani, hanem egyből be is habarhattam. Rottyantottam rajta egyet és már kész is volt.


Zsemlegombóccal álmodtam meg a mai ebédet, aminek az egyetlen nehézsége az volt, hogy nem volt itthon zsemle. ☺ Volt viszont egy kis darab szikkadt saját kovászos kenyér! 

Hozzávalók a zsemlegombóchoz:
- 3 szelet kenyér, kenyérpirítóban megpirítva
- kb 35 dkg liszt
- 2 db tojás
- 1 csapott tk só
- összevágott petrezselyem
- 1 tk kacsazsír
- kb 2 dl víz

Az összes hozzávalót összedolgoztam galuska tésztának, majd a megpirított, apró kockákra vágott kenyereket is belekevertem. Majd félretettem állni - kb 2 órát pihent. Enyhén sós vízben főztem ki: most vizezett kanállal szaggattam golyószerűségeket a vízbe: igazán nem lett gombóc-forma, viszont nagyon gyorsan elkészült☺ Kb 10 percig főztem, aztán gyorsan tálaltam és máris élvezhettük ezt a tökéletes ebédet!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése