2016. március 22., kedd

Új kedvencünk, az acma

Nem voltunk (még) Törökországban, így nem tudom, hogy ez a török zsemle olyan finom-e, mint az eredeti (vagy finomabb? :) ), de mi így, ahogy van, nagyon szeretjük.



Többféle receptet kipróbáltam, sokféle tekerést-hajtogatást, mindegyik nagyon finom lett - mondjuk szépre nem mindegyik sikerült, de azokat gyorsan megettük csúnyán :). 
Aztán összekombináltam egy receptet, ami nekünk a leginkább ízlik.

Hozzávalók:
50 dkg sima liszt
2,5 dkg élesztő
6-7 dkg cukor
1 tk só
1 nagy vagy 2 kisebb tojás fehérje
1 tk sütőpor
1 joghurt (amikor nem volt itthon tettem helyette 2 ek tejfölt)
5 dkg vaj és 3-4 dkg olaj (persze lehet a teljes 10 dkg is vaj)
1,5 dl langyos tej

Az összes hozzávalóból ruganyos tésztát gyúrtam, hagytam fél órát pihenni, majd egy picit átmozgattam. Utána hagytam, amíg teljesen meg nem kelt - mivel mostanában még nincs olyan jó idő ez kb 1,5 óra volt. 
A tésztát 10 egyenlő részre osztottam és a kis golyókat megint hagytam egy kicsit - nagyjából negyed órát.
A kis golyókat elfeleztem - mondjuk eleve lehetne 20 pici golyóra osztani :) - és mindegyiket megsodortam kb 30 cm hosszú nudlinak. Kettőt összecsavartam és gyűrűt formáztam belőle - a végeit szépen összefogtam, hogy ne nyíljon szét.
Szilikonos sütőpapírral bélelt nagy tepsire raktam őket - nem túl sűrűn, mert még nőnek! - és megint hagytam egy kicsit pihenni. Ez már tényleg nem sok, max fél óra.
20 perc után bekapcsoltam a sütőt 200 fokra, majd a gyűrűket megkentem a tojássárgájával. Lehet szórni a tetejére bármilyen magot - szezámmag, lenmag, mák - de anélkül is finom.
Az előmelegített sütőbe tettem az acmákat és kb 25 perc alatt szép pirosra sültek.



Isteni illata van és gyönyörű - még langyosan muszáj megkóstolni. Nehéz megállni, hogy egyszerre ne tűnjön el az egész :) Aztán persze kihűlve is nagyon finom - enyhén édes, a briósra emlékeztet. Mind sós szendvicsnek, mind lekvárhoz tökéletes!!



2 megjegyzés:

  1. A tojásfehérjét bele kell gyúrni? Nem szárítja ki a tésztát?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Anikó! Eleinte nekem is furcsa volt, de több helyen is szerepelt, így kipróbáltam és finom lett. Max másnapig szokott maradni belőle és eddig mindig nagyon finom volt.

      Törlés