2024. május 28., kedd

Strázsa-hegyek és Esztergom

Idén tavasszal egy nagyon kellemes kiránduláson voltunk az Esztergom melletti Strázsa-hegyeken. Volt egy kis emelkedő a Kis-Strázsa-hegyre és egy nagyobb, kényelmes séta a Nagy-Strázsa-hegy körül, valamint rengeteg virág és csodálatos kilátás. A parkolás sem okozott gondott a Kökörcsin ház melletti parkolóban.

Virágzó kökörcsin

A túraútvonal könnyen bejárható, bár nem árt, ha minimum edzőcipővel indulunk neki. Az egész terület természetvédelmi oltalom alatt van, így csak a kijelölt úton haladhatunk - természetesen a rengeteg virágot is csak csodálhatjuk. Na jó, fényképezni szabad!

A volt mészkőbánya előtt - lent

és fent

Mivel a hegyről az egész környék tökéletesen belátható, adta magát, hogy katonai bázisként használják. Ennek nyomai a hegyoldalban is megtalálhatók.

Régi bunker, cirill betűs vésésekkel

Viszont a hegyoldal szerencsére tele volt virágokkal is: a leánykökörcsin és a tavaszi hérics ontotta gyönyörű virágait.

A Kis-Strázsa-hegy tetején található a kilátó - ami éppen zárva volt, azonban a kilátás kárpótolt minket a csalódásért.

Tovább indultunk és megkerültük a Nagy-Strázsa-hegyet.

Visszatekintve a kilátóra

Esztergom újra

Útközben megemlékeztünk az Osztrák-Magyar Monarchiának az I. Világháború alatt ezen a helyen működő egyik legnagyobb fogolytáboráról is - a járványok és rossz körülmények miatt sok százan haltak meg. A 7. számú temetőben 1548 olasz, román, orosz és szerb katonát helyeztek itt végső nyugalomra.

A Nagy-Strázsa-hegy fő alkotó eleme az üledékes mészkő. A DK-i oldalon felfedeztek egy kristálybarlangot is, a Sátorkőpusztai-barlangot, ami azonban csak ritka alkalmakkor látogatható. Így mi a hegyoldallal vígasztalódtunk.

Hazafelé természetesen megálltunk Esztergomban is - a Bazilika felújítás alatt áll, de így is csodálatos. És a Duna is megunhatatlan.

Nagyon kellemes, nem túl megeröltető, de szívet melengető kirándulás volt.

1. Csodaszép helyeken jártatok, öröm volt végig nézni a fotóidat.