2024. május 27., hétfő

Dióka torta

 Imádom, imádom, imádom. Ezt az isteni töltött aprósüteményt annyira, de annyira szeretem! Ahogy szinte elolvad a számban! Sok-sok évvel ezelőtt és éveken keresztül sokáig egy nagyon kedves, ma már nyugdíjas kolléganőm készítette és varázsolt el minket Karácsonykor. Az ő tuti receptjét már évek óta őrzöm és végre eljött a pillanat, hogy magam is elkészítsem 😃


A teljes mennyiségből kb 90 db dióka készül el (180 db felet kell sütni), de én most egy tortát is csináltam belőle, ahol a vaniliás krém mellé került egy málnás réteg is. 


Hozzávalók a tésztához:

  • 30 dkg margarin
  • 30 dkg darált dió
  • 25 dkg porcukor
  • 30 dkg liszt
  • 1 ek kakaó
Az összes hozzávalót összegyúrtam és folpackba csomagolva betettem a hűtőbe. Legalább fél, de inkább egy teljes napot álljon a hűtőben. (De akár mélyhűteni is lehet.)
Az első sütés előtt a kis dióformákat jól kikentem margarinnal, majd lisztbe mártottam - így a tészta könnyen kijött belőle. Nekem csak 24 db kis formám van, ezeket töltögettem mindig újra, de csak az első sütés előtt volt szükség a kikenésre.


Mivel most kitaláltam, hogy tortát is sütök belőle, így a tésztát lemértem, elfeleztem, és a feléből készültek a diócskák. Nem akartam, hogy össze-vissza méretűek legyenek a sütik, így semmit nem hagytam a véletlenre, hanem pontosan kiszámoltam, hogy hány grammos lehet egy fél dióka és mindegyiket lemértem. (Eleinte még figyeltem rá, de a végén már ráállt a kezem, szinte mindig ugyanakkora darabokat csíptem le a tésztából.) 
A kis tésztagolyókat beletettem a formába és a hüvelykujjammal szépen belenyomkodtam, majd a tepsire rakosgattam őket és 160 fokos sütő közepén kb 8-10 perc alatt megsütöttem. A tészta először megemelkedik, majd ha süllyed, akkor van kész - picit várni kell vele, majd könnyen ki lehet szedni a formából. Ha esetleg megmakacsolja magát, akkor egy tompa hegyű késsel kicsit rásegíthetünk. Ne várjuk meg, amíg kihűl a formában, mert akkor törékeny lesz.
 
A tortához a tésztát 4 részre osztottam, külön-külön  kerekre nyújtottam (kb 22 cm átmérőjűre) és megsütöttem őket, majd hagytam kihűlni.


A krém hozzávalói:
  • 15 dkg vaj
  • 10 dkg cukor
  • 5 dl tej
  • 2 cs vaníliás pudingpor
  • 1 vaníliás cukor
  • 1 db tojás sárgája
A tej felét felmelegítettem, a másikban elkevertem a vaníliás cukrot, a pudingport és a tojás sárgáját, majd összekevertem, sűrű krémmé főztem és hagytam kihűlni. A vajat habosra kevertem a cukorral, majd a kihűlt pudingot is hozzákevertem. A kihűlt fél-diókákat ezzel a krémmel megtöltöttem, majd kettesével összeragasztottam és porcukorban meghempergettem őket.


A tortához megsütött 4 lapot is ezzel a krémmel töltöttem meg, viszont középre került egy zselatinos málna réteg. (Ez a friss gyümölcs íz tökéletesen illett a krémes vaníliához.)
A málnás réteghez 35 dkg fagyasztott málnát felfőztem 15 dkg cukorral, amikor langyos volt, hozzákevertem 2 ek vízben elkevert 1 dkg zselatint.
Az első tortalapot rátettem a tálra, megkentem a krémmel, rátettem a második tortalapot és erre jött a málnás réteg. Mivel a tortalapok ilyenkor még kemények, nem nagyon tudtam köréigazítani a tortaformát, így ügyeskedni kellett, hogy a málnazselé ne (nagyon) folyjon le a szélein! 😊 Erre került a következő tortalap, amit megkentem a krémmel és a tetejét befedtem a 4. lappal. 
Mind a torta, mind a diócskák egy éjszakát pihentek, puhultak a hűtőben. 
Tálalás előtt a torta tetejét is megszórtam porcukorral és körberaktam diócskákkal.


Hűtőben a kész, töltött diócskák csak 2-3 napig tárolhatók - addig tökéletesen omlós, viszont nem lesz nagyon nyasszos. Mivel mi most hárman voltunk erre a mennyiségre, nem volt probléma azzal, hogy mi legyen a maradékkal.
Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy 3 nap alatt elfogy, akkor érdemes külön tartani a hűtőben a kész kisült diókákat és a krémet, és fogyasztás előtt egy éjszakával betölteni őket.
A fagyasztást is remekül bírja (ugyan ezt csak hallomásból tudom, mert mi most nem próbáltuk) - akár betöltött állapotában is lefagyasztható: alufóliába csomagolva elég a mélyhűtőből kivenni és a konyhapulton hagyni felengedni.


Lehet, hogy elolvasva kicsit hosszadalmas, esetleg bonyolultnak tűnik (az csak az én hibám lehet 😌), de egyáltalán nem nehéz elkészíteni és az íze pedig olyan csodálatos és harmónikus, hogy minden percet megér. Ráadásul tökéletes vendégvárónak is: előre elkészithető és mutatós sütike. Nem tudom, mondtam-e már, hogy imádom! 😁






2 megjegyzés:

  1. Igen, mondtad hogy "imádod" de szerintem ezt nem lehet elégszer elmondani! Én is imádom, de még soha nem sütöttem, így formáim sincsenek. Nagyon guszta lett a torta is és a diócskák is, na most irigy vagyok, és jó nagyokat nyelek. :) Megfogom sütni, mégpedig a cukrosoknak való változatát a tortának. Köszönöm a receptet!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy tetszik! Mindenképp érdemes megsütni - szerintem szeletben is tökéletesen működik. (Régen én is azt gondoltam, hogy majd szeletben sütöm, de közben kaptam ajándékba formákat :-).) Puszillak

      Törlés