2024. január 8., hétfő

Piskótarolád karamellkrémmel

 Kezdjük az évet egy kihívással! Nekem az első sütimmel sikerült egyszerre két mumuson is továbblépnem. Igaz, hogy sütöttem már sok piskótatekercset, amiből sok egészen vállalható is lett, de egyiket sem éreztem az igazinak. Egészen mostanáig! Ez finom, ruganyos (de nem gumis), omlós és szaftos - szóval csak a szerénységem nem engedi, hogy azt írjam, hogy tökéletes. 😃

A karamellkrém pedig csak cukor és tejszín - semmi puding-rásegítés meg ilyenek. 😉


A karamell elkészítésével kezdtem: 12 dkg cukrot egy lábosban alacsony hőfokon karamellizáltam - igazán nem csináltam vele semmit, magától szépen felolvadt, megsűlt - aztán hozzákevertem 2 dl tejszínt. Itt néhány újabb ősz hajszálat beszereztem, amikor összecsomósodott az egész, de türelmesen tovább melegítettem, kevergettem, amíg szépen kisimult újra. Átöntöttem egy tálba és betettem a hűtőbe, hogy jól lehüljön. (Akár előző nap is meg lehet csinálni.)


Felhasználás előtt kivettem a hűtőből (ha régóta bent volt, akkor kicsit hagyni kell szobahőn visszamelegedni) és habverővel szép habosra felvertem.


A piskótatekercs hozzávalói:

  • 6 db tojás
  • 16 dkg cukor
  • 10 dkg rétesliszt
  • 5 dkg olaj
  • 1 ek méz
  • 3 dkg tej
  • 1/2 tk sütőpor
  • 1 ek kakaó
  • 1 ek víz
A tojásokat szétválasztottam, a fehérjéket kemény habbá vertem. Mielőtt még elkészült volna, hozzáadtam a cukor felét. A tojás sárgájákat a cukor másik felével jó alaposan kikevertem - mikor már szépen kihabosodott, fehéredett, hozzákevertem az olajat, a mézet és a sütőporral elkevert liszt felét és a tej felét. Ezeket is szép simára kevertem és jöhetett a liszt és tej másik fele. A felvert tojásfehérjét több részletben, óvatosan kevertem hozzá, hogy lehetőleg ne törjön össze a hab. Egy kis edénybe kiszedtem a kész masszából 3-4 evőkanálnyi mennyiséget, a többit pedig egy sütőpapírral kibélelt nagy méretű tepsibe terítettem.


Már csak a kakaós díszt kellett megcsinálni a tetejére: a kakaóport összekevertem a vízzel és a fele mennyiséget hozzákevertem a félretett masszához. Egy kis zacskóba tettem a kakaós massza felét és pici lyukat vágtam az aljára, amin keresztül keresztbe rácsokat húztam a piskóta tetejére. Utána a maradék vizes kakaót hozzákevertem a maradék kakaós masszához és ugyanúgy becsíkoztam vele a piskótát - így sötétetebb és világosabb csíkok kerültek a tetejére. Egy fogvájót/hústűt a tepsi egyik szélétől a másikig előbb hosszában majd keresztbe húzva elkészítettem a mintát. Előmelegített sütőben 160 fokon sütöttem kb 15-20 percig.


Amikor elkészült a piskóta és hűlt néhány percet, a tetejére tettem egy másik sütőpapírt és egy másik nagy tepsi segítségével átfordítottam, majd lehúztam az aljáról a sütőpapírt. A felhabosított karamellkrémmel megkentem, majd a sütőpapír segítségével feltekertem és betettem a hűtőbe néhány órára.
Mivel a piskótatekercs magában is szép volt, így nem volt szükség nagyobb mennyiségű krémre, hogy a külsejét is bekenjem - a karamell íze így is erőteljes és selymes volt.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése