2023. december 28., csütörtök

Mandulás tallér

 Volt még mandulám és szerettem volna valami finom aprósüteményt sütni, így ez a recept került kipróbálásra. Sajnos amikor ezt találtam a neten és lefényképeztem, nem jutott eszembe, hogy azt is mellé tegyem, hogy honnan való, így aki ráismer, hogy ez az ő receptje, annak ezúton is üzenem, hogy köszönöm és nagyon finom.


Mivel nekem héjas mandulám volt, így azzal kezdtem, hogy a barna héjától megfosztottam a mandulákat. Egy kis lábosban felforraltam vizet, beletettem a 15 dkg mandulát és forraltam 1 percig. Nem tovább, mert az nem cél, hogy a mandula belseje is megfőjjön, viszont ennyi idő alatt a barna héja elválik a fehér belsőrészétől. Leszűrtem, hideg vízzel lehűtöttem és papírtörlővel kicsit megszárítottam, majd egyesével a két ujjam közé vettem őket, megnyomtam és a mandulák kipattantak a barna héjukból. (Ha több mandulánk van, akkor részletekben, 15 dekánként tegyük a forró vízbe, szedjük ki és hűtsük le.)

Hozzávalók:

  • 35 dkg vaj/margarin
  • 20 dkg kristálycukor
  • 50 dkg liszt
  • 13 dkg darált mandula 
  • 1 tojás sárgája
  • kb 5 dkg darált mandula (vagy jégcukor/barnacukor, esetleg kókuszreszelék)
A puha vajat a cukorral alaposan kikevertem, beleszitáltam a lisztet, hozzátettem a 13 dkg darált mandulát és összegyúrtam. 6 egyforma darabra osztottam a tésztát, mindegyikből egy kis, kb 4-5 centi átmérőjű hengert formáztam. A tojás sárgáját egy kicsit felvertem, a hengereket körben bekentem vele, majd beleforgattam darált mandulába - mivel nem volt itthon sem jégcukrom, sem barna cukrom, ami az eredeti leírásban szerepelt.
Egy tálcára tettem a hengereket és betettem a hűtőbe másnapig.


Másnap a hengereket 5-6 mm-es karikákra szeleteltem - volt, ami kicsit vastagabb lett, de nekünk a vékonyabbak jobban izlettek, így érdemes figyelni rá, hogy ne legyen 0,5 centinél vastagabb. Sütőpapírral bélelt 2 nagyobb tepsire pakoltam őket, majd előmelegített sütőben 190 fokon légkeveréssel 15 perc alatt készre sütöttem. Hagytam a tepsiben hűlni és egy részét azonnal fémdobozba tettem, amiben sokáig (?) eltartható.


A nagyobb részére viszont még egy kis kezelés várt: félig belemártottam őket csokiba. Használhattam volna kész csokit is, most azonban egy kicsit több időt szántam rá és készítettem kakaóból mázat.


Hozzávalók a kakaós mázhoz:
  • 10 dkg cukor
  • 8 dkg vaj/margarin
  • 2 ek kakaópor
  • 2 ek tej
A hozzávalókat összekevertem egy kis lábasban, közepes lángon folyamatosan kevergetve felolvasztottam, majd 1-2 percig még főztem. Amint elkészült, lehetett használni: először teljesen be akartam fedni a sütiket, mint az islert szoktuk, de aztán eszembe jutott ez a megoldás, és csak félig mártottam bele a tallérokat a csokimázba. 
Sütőpapírral bélelt tálcára tettem őket és betettem a hűtőbe, hogy a máz megdermedjen.


Nagyon finom, porhanyós sütemény, aminek igazán jól áll a csokimáz. Néhány napig - talán egy hétig -  tartott, amíg megeszegettük őket és végig megőrizte a tökéletes minőséget. 
Vendégvárónak is tökéletes. 💞


2 megjegyzés:

  1. Óh, mandulával csodás lehetett! Én általában dióval helyettesítem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg finom volt mandulával - szerencsére még egy adagnyi mandulám van itthon. De ha elfogy, akkor nálam is jöhet helyette a dió! :-)

      Törlés