2018. január 30., kedd

Francia mákos krémes

Egy nagyon picikét a saját ízlésünkre átalakítva.
Már nagyon régen kinéztem ezt a sütit, de eddig mindig elrettentem. Most viszont igazán jó apropó volt az elkészítéséhez, hogy itthon van a Peti: így nekiálltam. Tényleg olyan hosszadalmas az elkészítése, mint gondoltam - nem az a mindentbele egy tálba és sitty-sutty kész a süti -, viszont tényleg olyan finom is, mint azt sejtettem! 


A recept több helyen megtalálható a neten, de én most is Gizi leírását követtem - majdnem teljesen 😄. A sütemény elkészítése nem túl nehéz, a bonyolultságát a többféle réteg elkészítése adja. Viszont a mézes lapokat akár előre is el lehet készíteni és betöltés nélkül hosszan eltartható. Én most az egészet egy nap alatt csináltam, de több részletben, mert nem értem rá folyamatosan. Ennél a sütinél ez egyáltalán nem okoz problémát. 

A mézes lapokhoz 30 dkg lisztet elkevertem 1 kk szódabikarbónával és 10 dkg cukorral. Egy edényben felolvasztottam 7 dkg vajat és 1 ek mézet. 2 db nagy tojást villával kicsit felvertem.
Az összes hozzávalóból tésztát gyúrtam, majd betettem a hűtőbe (mert el kellett mennem- ez nem szerepel a leírásban, de általában a mézes tésztának nem árt egy kis hűtés).
Két részre osztottam, mindkettőt egy normál tepsi méretűre nyújtottam (kb 22x32 cm) és a tepsi hátulján 150 fokon kb 10 perc alatt megsütöttem őket. Célszerű már a nyújtást sütőpapíron végezni, mert úgy sokkal könnyebb átrakni a tepsire - értsd az elsőt csak simán a lisztezett deszkán nyújtottam, és ahogy emeltem fel, elszakadt 😎😆
Figyelni kell, nehogy megégjen! Ahogy elkészültek, félretettem őket hűlni.


A mákos réteg hozzávalói:
- 10 dkg mák
- 15 dkg liszt
- 15 dkg porcukor
- 4 db nagy tojás
- 3 ek forró víz
- 0,5 dl olaj
- 0,5 cs. sütőpor

A mákos piskótához először a 10 dkg mákot (nem darált!) egy serpenyőben folyamatosan kevergetve kicsit megpirítottam - nagyon gyorsan kész, vigyázni kell vele, nehogy megégjen! - és hagytam hűlni.
A tojásokat szétválasztottam, a fehérjéket habbá vertem és amikor már majdnem kész volt apránként hozzá szitáltam 5 dkg porcukrot és így vertem készre. A sárgájákat a maradék cukorral habosra kevertem, hozzáadtam az olajat, ezzel is tovább kevertem, majd a forró vízzel is. A végén belekevertem a mákot, a sütőporral elkevert lisztet és a habot - ezt már csak óvatosan, hogy a hab ne törjön össze. A tepsit (aminek a hátulján a mézes sűlt) kibéleltem sütőpapírral és beleöntöttem a mákos piskótát. Előmelegített sütőben 160 fokon kb 20 perc alatt megsűlt. Mikor kicsit hűlt, átemeltem a sütőpapírnál fogva egy rácsra és hagytam tovább hűlni.


A krémhez először 2 csomag vaníliás pudingot sűrűre főztem 6 dl tejjel és 10 dkg cukorral, majd hagytam teljesen kihűlni.
25 dkg puha vajat habosra kevertem 10 dkg porcukorral és 2 cs. vaníliás cukorral. Amikor már jó habos lett részletekben hozzákevertem a hideg pudingot és azzal is tovább kevertem.

Már csak az összeállítás maradt: Az egyik mézes lapot egy tálcára helyeztem, megkentem a krém felével. Utána 5 kanál finom házi sárgabaracklekvárral megkentem a kihűlt mákos piskóta tetejét és a ráborítottam a krém tetejére - úgy, hogy a lekváros fele kerüljön a krémhez.


Megkentem a másik oldalát is lekvárral, majd eligazgattam rajta a maradék krémet és a másik mézes lapot tettem a tetejére. Egy kicsit lenyomkodtam a tetejét.

A tetejére csokimázat öntöttem: 1 dl tejszínben felolvasztottam 10 dkg étcsokit (általában a fele csokit belerakom a tejszínbe, gőz fölött addig kevergetem, amíg a csoki elolvad, majd tovább a gőzről levéve továbbkeverem a csoki másik felével) és még 2-3 dkg vajat kevertem bele. Mikor az egész szép homogén, ráöntöm a sütemény tetejére. 

A hűtőben hagyom egy napig, hogy jól összeérjen, megpuhuljon, majd éles késsel darabokra vágom.
Ez az a süti, amit nem érdemes azonnal behabzsolni, mert minden nappal egyre finomabb lesz!
Isteni finom és kiadós, tökéletes vendégvárónak! 


És legyen itt egy kép a 4 éves Buddyról is! ❤❤





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése