2016. április 3., vasárnap

Fonott kalács és kedvenc fehér kenyér

Húsvétra a hagyományoknak megfelelően készítettem egy foszlós fonott kalácsot - sok mazsolával, mert úgy szeretjük :) - és a változatosság kedvéért egy sima fehér kenyeret - mostanában inkább kovásszal sütöttem. Mivel nem emlékszem, hogy felkerült-e a blogra a kenyér pontos leírása, így gondoltam, itt az idő ezt pótolni!



Ez a fajta élesztős kenyér vált be legjobban, nagyon jól kezelhető a tésztája, szép lesz (általában), sokáig finom marad és a Pisti is nagyon szereti. Ehhez este szoktam összeállítani egy előtésztát - most dupla mennyiséget csináltam, gondoltam, hogy a kalácsnak sem árt, ha nem simán élesztővel csinálom.

Hozzávalók:
Este 1,5 dkg élesztőt elkeverek 15 dkg sima liszttel és 1,5 dl vízzel. Nokedli-szerű tésztát kapok, amit hagyok állni reggelig.
Reggel került bele:
20 dkg rétesliszt,
30 dkg simaliszt,
2 ek olaj,
2 kk só
2,5 dl víz
3 ek joghurt.
Most éppen nem volt itthon krumplipehely (főzni pedig nem volt kedvem), így az most kimaradt.
Jó alaposan kidolgozom a tésztát és hagyom letakarva pihenni. (Egy szemeteszsákot zsákot szoktam ráhúzni)


Kb fél óra múlva átmozgatom,


majd amikor teljesen megkelt - úgy 1,5-2 óra múlva kilapogatom a deszkán és a két oldalát visszahajtogatom.

Utána elkezdtem felcsavarni, 

úgy, hogy minden csavarásnál kinyomom a levegőt.


A végén a csavart rész kerül alulra, a feltekert tésztát pedig belehelyezem a sütőpapírral bélelt jénaiba.


Hagyom még kelni - most fél órát - és egy pengével bevágom a tetejét.


Ilyenkor szoktam bekapcsolni a sütőt max. hőfokra - az nekem negyed óra, az alatt a kenyér még kel egy kicsit. Mielőtt beteszem a sütőbe megspriccelem a tészta tetejét és a jénai tetejét is.

15 percig sütöm max. hőfokon majd visszaveszem 200 fokra, így hagyom még fél órát. Az utolsó 15 percben fedő nélkül fejezem be a sütést. Rögtön rácsra teszem hűlni és nagyon picikét lefújom vizzel - de tényleg csak egy picikével. A legjobb, ha hűvösre tesszük hűlni és néha azért odamegyünk mellé hallgatni, ahogy recseg-ropog. :)



A fonott kalácshoz most ugyanazt a mennyiségű előtésztát csináltam, mint a kenyérhez: 1,5 dkg élesztő, 15 dkg liszt és 1,5 dl víz.


További hozzávalók:
35 dkg rétesliszt
pici só
8 dkg cukor
2 kicsi tojás /vagy 1 nagy/
2 dl tejszín
citromhéj
mazsola

A mazsola kivételével az összes hozzávalót összedolgoztam és a végén hozzádagasztottam a megmosott mazsolát. (Ebből a mennyiségből egy jó nagy kalács lett - legközelebb inkább két kisebbet sütök, azokat talán könnyebb szeletelni és formásabbak is.) Hagytam kelni, majd 6 egyenlő darabba osztottam - kis golyókat formáltam belőlük és hagytam negyed órát kelni őket.
Majd egyforma hosszú hurkákat sodortam belőlük, nagyon picit liszteztem, hogy könnyebben csússzanak a szálak és összefontam. Már jó régen csináltam utoljára hatos fonást, így néhányszor vissza kellett bontanom, de azért sikerült. Mondjuk az nem jutott eszembe, hogy minden állást lefényképezzek, de majd legközelebb!


Azonnal lekentem egy felvert tojással, majd hagytam kelni kb félórát és mielőtt bekerült volna a sütőbe ismételtem átkentem tojással. 180 fokon 40 percig sült.

Még langyosan illatozott, amikor a Pisti bejött a konyhába és sürgősen meg kellett kóstolnia :)


Így egy kicsit szebben néz ki:



Idén végre a nárciszok is hoztak virágot - tavaly egyáltalán nem virágzott egy sem, igaz most is több a szár, mint a virág, de nagyon örülök ennek is!


A sárgabarackfa is virágzik már - a szomszédok már évek óta temetik, de szerencsére még mindig szépen termett, remélem nem lesz idén sem másként!


Voltunk megnézni a Buddy kölykeit és kiválasztottuk a legnagyobb, legerősebb kis kant.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése