2016. január 6., szerda

Karácsonyi sütemények I.

Igyekszem szép sorban bepótolni az elmaradtakat: már most látom, hogy a legnagyobb vesztesek a kenyerek lesznek, mert ugyan nagyon sok fotó maradt róluk, de már egyáltalán nem emlékszem, hogy melyik hogyan készült. Viszont úgyis néhány naponta készül újabb és remélem, lesz köztük fotogén is :).

A karácsonyi sütéseket az apró sütikkel és a mézesekkel kezdtem - nem szegte kedvem, hogy a tavalyi mézesek enyhén szólva sem lettek tökéletesek.

Idén Moha receptjeit próbáltam ki: a puszedlit házi sült szilvalekvárral töltöttem és tanulva a tavalyi fiaskóból igyekeztem kicsi dió méretű golyókat a tepsibe rakni, és így most tökéletes méretűek lettek a puszedlik.
A megadott recept felét vettem, de bőven elég lett így is.
A 12,5 dkg mézet felmelegítettem 12,5 dkg vajjal - csak amíg a vaj elolvadt. 3 db tojást kikevertem 15 dkg porcukorral, 0,5 zacskó mézes fűszerkeverékkel és 2 ek citromlével. (Lehetett volna még citrom és/vagy narancs héjat is reszelni bele, de az pont nem volt itthon, így kimaradt.) Beletettem a kihűlt mézes vajat és  1 tk szódabikarbónával elkevert 50 dkg lisztet.
Másnapig hűtőben pihent, majd lisztezett deszkán jól átgyúrtam, megtöltöttem és előmelegített sütőben 180 fokon 12 perc alatt megsütöttem.
A mázhoz 3 tojásfehérjét 25 dkg porcukorral kemény habbá vertem, majd belemártottam a puszedliket. Próbáltam még melegen és hidegen is, nekem a hideg jobban tetszett.


A formákhoz és az adventi koszorúhoz picit tért csak el a recept, viszont az eredmény nagyon-nagyon finom mézes süti lett. Hozzávalók: 50 dkg liszt, 10 dkg porcukor, 15-20 gramm szódabikarbóna, 3 tk mézeskalácsfűszer, 25 dkg méz, 6 dkg vaj és 2 nagy vagy 3 kicsi tojás. Annyi még a különbség, hogy a kis formák sütési ideje csökken a puszedlihoz képest - 8 perc elég. Figyelni kell, mert könnyen megég és akkor kemény lesz!


Az írókához 1 tojásfehérjét elkezdtem habbá verni, majd beleszitáltam kb 20 dkg porcukrot és tettem hozzá 1 tk ecetet is.

A tavalyihoz képest szebbek lettek (mondjuk ez még nem jelent sokat) - remélem, jövőre már vállalhatók lesznek!


A linzereket bőven megtöltöttem saját sárgabarack lekvárral, nagyon finom lett, csak gyorsan fogyott.


A linzerek mellett másik örök kedvencünk az isler, amit most Gizi jól bevált receptje alapján csináltam. Természetesen nem lettek olyan szépek, mint az övé, a csokizást még gyakorolni kell!
Hozzávalók:
- 30 dkg liszt
- 25 dkg vaj
- 10 dkg dió (az eredeti recept mogyorót írt, de nekünk mogyoró bokrunk nincs, viszont diófánk igen)
- 10 dkg porcukor
- 1 ek van. cukor 
- 1 ek házi szederpálinka (rum helyett)
- 1 tojássárgája
- csipet só
- reszelt citromhéj

Összegyúrtam a hozzávalókat és kb 30 percig a hűtőben pihent, majd kb 4-5 mm-es korongokat szúrtam ki belőle és közepes lángon 8-10 perc alatt megsütöttem.

A tetejére 10 dkg étcsokoládét olvasztottam gőz fölött egy pici olajjal, majd rákentem a házi meggylekvárral töltött islerekre. 
Legközelebb megpróbálom a belemártós technikát - ha az sem sikerül, akkor ajánlották, hogy ecsettel is szépen le lehet kenni. Ha úgy sem jó, akkor duzzogva megesszük továbbra is ilyen csúnyán :)


Mézes szívecskéket is sütöttem, ami annyira finom lett, hogy biztosan gyakran megcsinálom, nem várok újra karácsonyig! A receptet az FB-on osztották meg és tökéletes.
22 dkg mézet, 12 dkg cukrot és 4 dkg margarint/vajat összemelegítek, habverővel langyosra keverem, hozzáadok 1 tojást és azzal tovább kavarom. Teszek hozzá 45 dkg lisztet, 1 kk sütőport, 1 mk szódabikarbónát, csipet sót, 1 kk fahéjat és 1 kk mézes fűszerkeveréket és összegyúrom. Lisztes deszkán 5 mm-es nyújtom, kiszúrom és 200 fokon 8 percig sütöm.
Lekvárral összeragasztok 2-2-t, majd körbeveszem csokival.
Mondanom sem kell, hogy ez sem sikerült tökéletesre (haha, tökéletes!), de olyan finom lett, hogy alig bírtuk abbahagyni. Az a néhány darab, amit sikerült megmenteni néhány napra, ha lehet, még finomabb volt.


A csokimázat most nem kész csokiból olvasztottam, hanem főztem hozzá egyet: 10 dkg cukrot, 10 dkg margarint/vajat, 2 ek kakaót és 1 ek tejet egy lábosban kavargatva felfőztem, 2-3 percig tovább főztem, majd levettem a tűzről, kb 5 percig állni hagytam és rákentem a megtöltött szívecskékre. Lehetőleg körbe kell érnie a csokinak, ami nem sikerült teljesen, de így is szuper volt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése