2016. január 26., kedd

Sütögetős nap

Ma reggel kisütött újra a nap, már csak néhány pici hóbucka jelzi, hogy itt bizony január van és tél - egyébként szinte tavaszias volt az időjárás. Mivel a múltkori vaníliás karikának akkora sikere volt, hogy már csak néhány darab maradt mutatóba - tényleg nagyon finom, nehéz megállni, hogy csak egyet (kettőt) egyen az ember - gondoltam sütök, kipróbálok valami újat.
Nézegettem a neten és most Kekszműhely egyszerűnek tűnő kókuszos-csokis sütijét választottam. Nevéhez illően annyi, de annyi keksz van nála, hogy ha marad az új kekszgyártási mániám, akkor még bőven tudok szemezgetni közülük. 


Hozzávalók:
- 30 dkg liszt
- 5 dkg kukoricaliszt
- 5 dkg kókuszreszelék
- 15 dkg porcukor
- csipet só
- 20 dkg vaj ( én 8 dkg kókuszzsírt és 12 dkg vajat tettem bele)
- 10 dkg étcsokoládé
- 1 db tojás sárgája
- 2 tk vanília kivonat - ez nálam kimaradt, került bele helyette egy csomag vaníliás cukor
és mivel nehezen akart összeállni a tészta egy merész gondolattól vezérelve kapott egy jó nagy evőkanál finom házi szilvapálinkát.



Kezdésként a csokit gőz fölött felolvasztottam és félretettem hűlni. A liszteket a többi szárazanyaggal összekevertem, majd hozzáadtam a vajat, a kókuszzsírt, a tojássárgáját és a csokit. Megpróbáltam összedolgozni, de nem nagyon akart összeállni. Gondoltam a fél óra folpackba csomagolva a hűtőben majd megregulázza egy kicsit, de sajnos nem sokat javult a helyzet. Igy fogtam, hozzá öntöttem még egy kis pálinkát, amivel már tökéletesen össze lehetett gyurmázni és nyújtani. Kb 2-3 mm-es nyújtottam, derelyevágóval négyzeteket vágtam belőle - mondjuk kicsit össze-vissza lett - legközelebb igyekszem a kisebbeket preferálni és két kis virágforma kiszúróval mintákat nyomtam rá.
180 fokon sütöttem kb 15 percig. Frissen is nagyon finom, ropogós, kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz, ha pihen néhány napot.


Azóta újra megsütöttem kis változtatással.
Mivel a Petitől kaptam jó sok kókuszolajat, így a zsiradékból 15 dkg lett kókuszolaj és 5 dkg vaj. Ugyanolyan nehézkes volt összeállítani/kinyújtani, mint első alkalommal, de most kicsit vastagabbra hagytam a tésztát - olyan 5 mm körülire. Négyszögeket vágtam ki és most nem cifráztam, csak kisütöttem.


Éppen vaníliás karikát is csináltam, a biztonság kedvéért jó sok csokiöntettel, így maradt a keksz egy részéhez is: amíg tartott a csoki belemártogattam őket. Sokkal finomabb lett, mint első alkalommal -csokival is és anélkül is.




Volt a hűtőben egy kis maradék krumpli pürém, amit gondoltam, hogy majd felhasználok kenyérhez. Aztán inkább nekiálltam egy jó kis krumplis pogácsának :)


Hozzávalók:
- 20 dkg krumplipüré (vagy frissen főzött és összetört krumpli - én a héjában főttet preferálom és átnyomom                                   krumplinyomón)
- 50 dkg liszt
- 1,5 tk só
- 1 tojás
- 2,5 dkg élesztő
- 10 dkg tejföl
- kb 0,5 dl tej
- tetejére tojás vagy tejföl
- szóráshoz sajt vagy magok vagy semmi :)

Most nem futtattam föl külön az élesztőt, hanem az összes hozzávalót alaposan összedolgoztam, szép simára gyúrtam a tésztát. Hagytam 30 percet kelni, majd kinyújtottam és hajtogattam. Én mindig az alsó 1/3-ot hajtom fel, erre a felső 1/3-ot, ezután következik a baloldali 1/3 és a végén a jobb oldali. Persze ez nem szentírás, mindenki olyan sorrendben hajtogat, ahogy szeret vagy megszokta, a fontos az, hogy mindig egyformán! Ezt még 2x megismételtem, majd kb 1 cm vastagra kinyújtottam a tésztát. Késsel megvágtam a tetejét, majd kis, harapni való pogikat szaggattam belőlük. Meg lehet egy picit sodorni az oldalukat, amikor áthelyezzük a sütőpapírral bélelt tepsire, de nem muszáj. Hagytam így is még kb 20 percet pihenni. A tetejét megkentem tojással és szórtam rá egy kis szezámmagot.


200 fokos előmelegített sütőben légkeverésen sütöttem egyszerre a két tepsit - azért félidőben helyet kellett cserélniük. (Hogy ez az én sütőm hibája, vagy így normális, azt nem tudom, de már hozzászoktam, hogy állandóan abajgatni kell a tepsiket, ha egyformára szeretném őket sütni.)
Nagyon finom lett - remélem, azért marad belőle holnapra is :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése