2016. augusztus 22., hétfő

Sajtos háromszögek alias hajtovány

Ez az isteni sós sütemény sajnos szintén NEM a családi archívumból került elő: sem mi, sem a Pistiék nem sütötték tudomásom szerint. Nagy hiba volt, mert így hosszú évek maradtak ki, amíg nem ehettük :)
Először Gabriellánál olvastam és nyálcsorgattam a képek láttán. (aztán később a Limarás FB csoportban  is találkoztam vele, ott hajtoványnak nevezték)
Persze az első adandó alkalommal bevetettem: egy vendégség nagy sikere lett - maradék csomagolása, recept leírása. Azóta már számtalanszor megsütöttem, de megunhatatlan kedvencünk maradt. Igaz, hogy az alaprecepthez képest picit szoktam változtatni a tölteléken, de ez csak még javít rajta.


Hozzávalók a tésztához:
- 80 dkg liszt
- 5 dl langyos tej
- 4,2 dkg élesztő (az eredeti 5 dekát ír, de én egy egész Lidl-öst szoktam használni, ami csak 4,2 dkg)
- 1,5 dl olaj
- 1 ek só

A hozzávalókat összegyúrom. Mostanában nem futtatom fel előre az élesztőt, csak belemorzsolom, de persze lehet a hagyományos módon is először felfuttatni az élesztőt langyos tejben és úgy keverni a többi hozzávalóhoz. Nagyon jó minőségű, könnyen kezelhető tésztát kaptam.
Letakarva hagyom állni, legalább fél órát.



Amíg kel van időm kikeverni a tölteléket:
- 2 db tojássárgája
- 18 dkg puha vaj
- 10 dkg reszelt sajt (ha füstölt még jobb)
- só
- bors
- szerecsendió (csak óvatosan, ne érződjön ki az íze)
- az alapon kívül bármi, ami eszünkbe jut, van otthon, szeretünk: aszalt paradicsom, vékonyra vágott bacon, kockára vágott sonka, lila hagyma vagy gyöngyhagyma, kukorica stb

A megkelt tésztát 4 cipóba osztom, majd egyenként 3-4 mm vastagra kinyújtom őket. (Azért érdemes 4 felé osztani, mert a kisebb tésztadarabokkal könnyebb dolgozni.) A négyszögletesre kinyújtott tésztát megkenem a töltelék 1/4-ével, (ha több félét akarunk csinálni, akkor itt lehet variálni az egyéb töltelékekkel: legutóbb két rúd sonkásat és 2 rúd gyöngyhagymásat csináltam) és beigli-szerűen feltekerem.


A felvágással adom meg a végső formát: nem párhuzamosan szeletelem fel (bár azt is lehetne, és máris csigát sütnék :D ), hanem hol jobbról, hol balról ferdén, kis háromszögeket, trapézokat vágok. 


Nem legyenek nagyon vékonyak, mert akkor könnyen eldőlnek, így viszont strammul állnak majd a talpukon.


Amikor mind a négy tésztadarabot sikeresen nyújtottam, töltöttem, vágtam már csak a tetejük abajgatása maradt hátra: 1 tojást felverek és lekenem a sütik tetejét. De ha éppen tojáshiányban szenvedek, akkor remekül helyettesíthető kevés tejföllel. A legtetejére reszelt sajtot szórok (vagy szezámmagot, vagy mákot, vagy amit éppen szeretünk).


Sütőpapírral bélelt tepsiken szoktam sütni - ez a mennyiség éppen ráfér két nagy tepsire, így előmelegített sütőben légkeverésen 200 fokon sütöm kb 20 percet. Közben egyszer megcserélem a tepsiket - nem tudom, hogy csak az én sütőm gagyi, vagy mindegyikben cserélgetni kell, de már lassan kezdem megszokni.
Ha tudunk néhány percet várni, amíg hűlnek picit, akkor jóízűen befalunk annyit, amennyit nem szégyellünk, ha nem tudunk várni, akkor ugyanaz, csak kicsit megég a szánk is :) Mi általában bevállaljuk! :) :)


Múltkor "selfiztünk" a Buddyval:




De igazán jól mutat egyedül is: séta után, kicsit "nagyképűen"




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése