2013. augusztus 22., csütörtök

Paradicsomban

Az elmúlt időszak nagy részét a paradicsomokkal töltöttem: eddig az ápolgatásával voltam elfoglalva, azonban néhány hete, mióta elkezdett úgy igazán érni, már a betakarítás és befőzés teszi ki az időm nagy részét.
Először gyors menekülésként megmostam és lefagyasztottam 4 zacskóval - átmenetileg segített a helyzeten, de aztán nekiláttam a befőzésnek.
Az első adagot paradicsomszósznak főztem be: sok-sok fűszer került bele (a recept szerint kellett volna kakukkfű is, de az sajnos akkor nem volt itthon, de így is finom lett). Ma kipróbáltam a pizzához alapnak: tökéletesen finom, szórtam rá morzsolt kakukkfüvet és friss bazsalikomot is - ezt a szósz-receptet biztosan fogom jövőre is alkalmazni !
A következő adag paradicsomlé lett - hagyományos módon csináltam, kb 10 kg paradicsom, 2 nagy fej vöröshagyma, 1-2 db zöldpaprika, só, izlés szerint cukor és a végén na-benzoát. Passzírozás után újra felforralni, üvegekbe tenni és száraz dunsztba.  Az összes maradék üveget megtöltöttem vele, a kimaradó pont egy korsónyi volt, azt a Pisti jóizűen megitta.
Tegnap nem tudtam tovább halogatni, újabb adagot kellett leszednem, aminek a nagy részét ketchupnak főztem be: 10 kg paradicsom, 2 vöröshagyma, 1 fej fokhagyma, majd passzírozás után 10 dkg só, 50 dkg cukor, 1 kávéskanál fahéj, 20 szem szegfűbors, 15 szem szegfűszeg, 1 mokkáskanál szerecsendió, kitöltés előtt 1 evőkanál ecet és egy kávéskanál na-benzoát. Nagyon jó ízű lett, bár én a végén még tettem bele egy pici sót és cukrot, viszont sajnos nem volt türelmem tovább főzni, így szerintem nem lett olyan sűrű, mint lehetett volna. Igaz, ma kipróbáltuk, elég ketchupos állaga van.
A tegnapi befőzés közben bedobtam a sütőbe kb 1,5 kg lucullus paradicsomot aszalni - olyan sokat olvastam róla a neten és hát paradicsomom az van bőven, így gondoltam, kipróbálom. Félbevágtam őket és kiszedtem a magját, szépen a vágott felükkel felfelé egymás mellé rakosgattam őket a tepsibe (amit előtte sütőpapírral kibéleltem). A recept szerint be kellett volna kenni olíva olajjal a tepsit, de már a fele mennyiség a helyén volt már, amikor észrevettem, hogy kimaradt - így lustaságom győzött, és úgy hagytam (sztem igy is tökéletes volt). Sóztam, borsoztam - legközelebb csak sózni fogom. Majd 120 fokon sütöttem 4 órán keresztül. A recept is azt írta, hogy ezzel olyan félig-aszalt jellegű lesz - az is lett, reggel kihűlve kóstolgattam, és úgy döntöttem, hogy inkább folytatom a sütést. Így ma újabb 4 órát sütöttem, és így tökéletesen aszalt lett - lehetne üvegbe olíva olajjal és fűszerekkel, fokhagymával elrakni, de mivel már szinte alig maradt üvegem és olíva olajam sincs éppen itthon, így bepakoltam az egészet egy kapcsos porcelán tartóba. Igaz, hogy ettem belőle néhány szemet, de a teljes tepsi belefért egy kis csuporkába - és még tele sem lett ! Persze paradicsomom van bőven, lehet, hogy csinálok még egy adagot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése