2023. augusztus 31., csütörtök

2 az 1-ből torta István napra

 Minden évben igyekszem valami finom sütit készíteni a Pistinek névnapjára és szerencsére általában sikerül is. Most egy egyszerű mandulás diótortára esett a választásom - nem csak szerintem lett csudafinom, úgyhogy gyakrabban fogom készíteni.

Ja, és hogy miért lett két torta? A tészta keverés-kavarás közben egy kicsit elbizonytalanodtam, hogy nem fut-e majd ki a formából sülés közben és inkább egyből kettőbe vettem. Így lett ugyanabból az alapból két különböző torta. ❤







Hozzávalók a diós piskótához:
  • 6 db tojás
  • 30 dkg cukor
  • 15 dkg darált dió
  • 13 ek víz
  • 25 dkg liszt
A tojásokat szétválasztottam. A sárgájákat a fele cukorral és 5 ek vízzel elkezdtem habosra verni, majd amikor már szépen megnőtt, kifehéredett, még adtam hozzá 5 ek vizet és tovább habosítottam. A fehérjéket is el kezdtem felverni, lassan hozzáadagoltam 3 ek vizet, majd részletekben a cukor másik felét -  klassz hab lett belőle. 
Először a sárgájába két részletben beleszitáltam a lisztet, elkevertem, majd óvatosan hozzáadtam a darált diót is. A végén került bele a fehérje habja: először 2-3 kanállal elkevertem, fellazítottam, utána finoman átforgatva a többit is, hogy ne törjön össze a hab. És itt jött az, hogy olyan soknak tűnt a tészta, hogy nem mertem a 24 cm-es tortaformába beletölteni az egészet. (Ugye, hogy kár volt a kicsit leputtyadt 26-os formát kidobni! 😂) Persze utólag azt gondolom, hogy kis szerencsével nem futott volna ki, de így legalább két sütink lett!
Szóval: lemértem a tésztamennyiséget és az 1/3-át óvatosan átsegítettem egy másik tálba és tettem bele 1 ek piros ételfestéket.



A színes tészta került a szív alakú kis tepsibe, a másik pedig a 24 cm-es formába, majd mehettek az előmelegített sütőbe. Légkeverésen 160 fokon sűltek kb fél órát.

A szívalakú tortát még szinte langyosan megkentem finom házi meggylekvárral és hagytam hűlni. A végén jó sok csoki ganache-sal leöntöttem és mehetett a hűtőbe. Még aznap ebéd után megkóstoltuk, aztán este el is fogyott. 😉



A mandulás krémhez 2 db vaníliás pudingot sűrűre főztem 12 dkg cukorral és 6 dl tejjel. Amikor besűrűsödött félretettem hűlni: vigyázni kell rá, hogy ne bőrösödjön be a teteje - vagy sokszor át kell keverni, vagy egy folpackot kell a tetejére tenni. Én sokszor átkevertem. 
Amíg a puding hűlt 20 dkg vajat és 13 dkg cukrot nagyon, de nagyon habosra kikevertem, hozzáadagoltam a kihűlt pudingot, majd a végén egy mandula aromát adtam hozzá és az egészet alaposan összekevertem.


Időközben a diós piskóta is szépen kihűlt és óvatosan kettévágtam. Régen néhányszor próbáltam a cérnás módszert, de valahogy mindig kiment a fejemből. Most viszont pont jókor, még a vágás előtt jutott eszembe, így elég szépen sikerült elfelezni a piskótát. (A piskótát egy picit bevágom, ahol felezni akarom, majd beleillesztem a résbe a cérnát, körben eligazítom, hogy pontosan ott legyen, ahol lennie kell, majd - a két kezemmel egymás felé húzva a két végét - átvágom vele a sütit.)


Megtöltöttem - a tetejére, oldalára is elosztottam a krémet, majd betettem a hűtőbe, hogy kicsit lehűljön.
A ganache-hoz felmelegítettem 1,5 dl tejszínt, 2 dkg vajat és 20 dkg csokit kevertem bele egészen addig, amíg szép homogén lett az egész. (A csoki most fele ét-, fele tejcsoki volt - ezért kell egy kicsit kevesebb tejszín. A tejcsokihoz nem szoktam 1:1 arányban tenni, mert az nem veszi fel annyira, mint az étcsoki.)
A tortát kivettem hűtőből és a tetejére csorgattam a ganache-t úgy, hogy a szélein is lecsorogjon egy kicsit. A maradék pedig ment a szívalakú tortácskára.



Nagyon finom ünnepi torta volt: alig várom, hogy újra elkészíthessem!







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése