2014. március 30., vasárnap

Puncstorta szülinapra

A Pisti születésnapjára a kedvenc puncstortát sütöttem - persze már előző nap, hogy legyen idő összeérni. Így viszont izgulhattam, hogy jól rejtegetem-e !


Hozzávalók: - tortalaphoz 7 db tojás, 7 ek cukor, 7 ek liszt,
                   -  töltelékhez 10 dkg babapiskóta, 2 dl feketekávé, 2 ek porcukor, 5 dkg dió, 10 dkg                                     étcsokoládé, 5 dkg mazsola, rum (vagy rumaroma), kb 9 ek sárgabaracklekvár és ha kell,                             néhány kanál tej
                   - a tetejére 20 dkg porcukor, 3 ek citromlé, 2 ek meggyaroma (vagy meggybefőtt leve - akkor                        kicsit világosabb lesz)



Én úgy sütöm a piskótát, ahogy még anno a nagymamámtól tanultam - azóta már sok helyen olvastam, és szinte mindenhol egy kicsit eltér ettől, de én maradok a jól bevált módszeremnél.
A tojásokat szétválasztom, a fehérjét habbá verem, a sárgáját pedig alaposan kikeverem a cukorral - egészen addig, amíg kis buborékok pukkadnak a tetején. Utána hozzákeverem a lisztet, és a legvégén laza mozdulatokkal a tojáshabot. 26 cm-es tortaformát kikentem vajjal, picit megszórtam liszttel és beleöntöttem a masszát. Az oldalaira kicsit fölfolyatom a masszát, hogy sülés közben a teteje ne púposodjon fel, majd előmelegített sütőben 180 C-on megsütöm. Ez most kb 35 perc volt, de mindig ellenőrzöm tűpróbával (ami nálam fogvájó), hogy ne ragadjon már rá a tészta. Ha megsült, megszabadítom a formától és rácson hagyom kihűlni. Célszerű kivárni, amíg teljesen kihűl, mert úgy könnyebb szépen vágni - 3 darabba vágom.


A töltelékhez valókat egy nagy tálban összekeverem - a diót nem szoktam darálni, hanem egy zacskóba teszem és húsklopfolóval összetöröm, a csokit pici darabokra vágom, a babapiskótát apróra töröm és a mazsolát meleg vízben megmosom. A torta egyik szeletét is összetépkedem és a keverékhez adom, valamint 3 ek lekvárt. A kávéval és a rummal összekeverem, ha nem elég nyasszos, akkor adok hozzá néhány evőkanál tejet - de csak egyenként, hogy ne legyen nagyon híg. A megmaradt egyik tortalapot ráteszem a tálra, megkenem lekvárral és a tetejére halmozom a tölteléket, majd befedem a másik tortalappal, amit szintén megkentem lekvárral. Kicsit lenyomkodom.


A tetejére citrommáz kerül: a porcukrot a citromlével és az aromával (vagy befőttlével) krémes-folyósra kikeverem - ne legyen túl híg, de azért önthető legyen. A folyadékokat apránként szoktam hozzá tenni. A közepére öntöm a mázat és úgy hagyom lefolyni az oldalára, egy késsel eligazítom, hogy mindenhova jusson. Hagyom szikkadni, de amikor már nem ragad a máz (de még nem túl kemény), akkor célszerű meghúzni a tortaszeleteket, mert így nem törik össze szeleteléskor.
Mi általában tejszínhabbal szoktuk enni - de anélkül is nagyon finom.

4 megjegyzés:

  1. ...hogy Te miket tudsz! Ezt imádom! Szép kis tortát készítettél... Isten éltesse a párodat utólag is. :)

    VálaszTörlés
  2. Köszi a jókívánságot ! :-) Örülök, hogy tetszik - igaz, nem olyan gyönyörű, mint amiket Te szoktál készíteni, de hogy nagyon finom volt, azt igazolhatom :-)

    VálaszTörlés
  3. A piskótát én is így tanultam a nagyimtól, és mai napig így csinálom, így biztos, hogy mindig tökéletes lesz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Képzelheted,hogy meglepődtem, amikor először szembesültem vele, hogy nem is így kell!! :) De azokat a receptek, amiket még a Mamámtól tanultam nem vagyok hajlandó "modernizálni" :)

      Törlés