2017. április 12., szerda

Esterházy torta

Mostanában sok olyan sütit készítettem, amit még soha. Így vagyok az Esterházy tortával is: eddig általában megcsodáltam és elrettentem a készítéstől - túl bonyolultnak tűnt. Pedig egyáltalán nem az! És milyen finom!!


Az apropót a szülinapom jelentette, a receptet pedig Farkas Vilmostól kölcsönöztem. Most igazán kapóra jött, hogy a mélyhűtőben pihent egy csomó lefagyasztott tojásfehérje és diónk is maradt még bőven tavalyról. Az eredeti recept 5 darab külön tésztakarika sütését írja, de mivel magamról volt szó én most lemondtam a kerek tortáról - így leegyszerűsítve a lapok sütését.
Utólag a készítés sorrendjét megváltoztatnám, hogy gyorsabban lehessen összeállítani a tortát (abban a sorrendben írom, ahogy legközelebb csinálnám), de azért még így is rá kell szánni egy kis időt!


Először a szükséges dió megpörkölésével kezdtem - összesen 31 dkg-ra van szükség, de célszerű többet előkészíteni, hogy maradjon a széleire is. (Nekem ez most elmaradt). Amikor kihűlt, megdaráltam.

Célszerű megfordítani a készítést és a krémmel kezdeni, hogy legyen ideje hűlni a habosítás előtt.
Hozzávalók a krémhez:
- 250 ml tej
- 125 gr cukor
- 5 db tojássárgája
- 5 dkg darált dió
- 300 gr. vaj
- 50 ml rum (én a finom házi szilvapálinkából tettem bele)

A tejet felforraltam. A tojássárgákat és a cukrot összekevertem, majd a tejhez kevertem. 85 (!) fokig melegítettem folyamatos keverés mellett, majd hozzáadtam a diót és a vajat. Elkevertem - így kicsit gyorsabban hűlt a krém és hozzátettem a pálinkát. Hagytam hűlni. Persze nagyon lassan hűl, így célszerű betenni a hűtőbe - én a végén már olyan türelmetlen voltam, hogy a mélyhűtőbe is betettem néhány percre. Persze mivel nem ezzel kezdtem, kevesebb időt hagytam a krém hűlésének. Mire végre kihűlt géppel felhabosítottam.


Hozzávalók a tésztához:
- 30 dkg tojásfehérje (kb 10 db tojás fehérjének felel meg)
- 30 dkg porcukor - ezt lehet esetleg egy picit csökkenteni, mert nagyon édes
- 26 dkg darált dió
- 2 dkg liszt

A tojásfehérjéket és a porcukrot kihabosítottam - nem túl keményre, de azért legyen tartása -, majd óvatosan, több részletben belekevertem a liszttel összekevert diót.
Mivel most nem külön karika formákat sütöttem, az egész masszát belesimítottam egy sütőpapírral kibélelt nagy gáztepsibe és előmelegített 210 fokon 10 perc alatt megsütöttem, majd hagytam hűlni. Négy egyforma részre osztottam és elkezdtem megtölteni a krémmel: annyi krémet hagytam ki, amennyivel körbe tudtam kenni a tortát.


Már csak a teteje volt hátra!
Eredetileg fondan kerülne a tetejére és arra a csoki, de mivel a fondannal még nem vagyunk köszönőviszonyban sem, így maradt a fehércsokis megoldás. Szerintem így is nagyon finom lett!

2 ek sárgabaracklekvárt megforrósítottam és bekentem vele  a torta tetejét (az utolsó lapot fordítva tettem rá, mert így simább lett), erre került a gőz fölött felolvasztott 10 dkg fehércsoki. Majd 5 dkg étcsokit is megolvasztottam gőz fölött, kinyomó zsákba tettem és párhuzamos csíkokat húztam a torta tetejére. A végén a jellegzetes mintához egy fogpiszkálóval elhúztam a csokit - felváltva jobbról balra és balról jobbra. Természetesn kör alakú tortánál kis köröket kell (?) rajzolni a csokiból és középről/középre húzni a mintát. Most nem maradt plusz darált dió, így körbe már nem tudtam dióval bepanírozni - maradt a krém.
Néhány órára hűtőbe tettem, hogy jól megdermedjen és már kész is! 😊


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése