2015. február 22., vasárnap

Tejben-vajban fürdünk

Na jó, nem pontosan, inkább sajtban-joghurtban :) A Facebook-csoportban osztották meg a joghurt,- és sajtkészítés csodás tudományát és persze rögtön kipróbáltam. Először csak 1-1 liter tejjel készítettem el, de olyan finom volt, hogy azóta nagyobb adagokkal dolgozom. Szerencsére lehet kapni nálunk finom házi tejet, így abból tudom készíteni őket.


A joghurthoz az 1 liter tejet felforralom, majd kb 10-15 percig lassú tűzön főzöm. Utána hagyom kb 40 fokosra hűlni. Hozzákeverek 2 púpos evőkanál joghurtot és legalább 10 órára dunsztba teszem. A joghurtot csak első alkalommal kell megvenni, később már a saját termékünkkel olthatjuk be a tejet - ezt jó észben tartani és nem kikanalazni az utolsó falatig a finom joghurtot :)


A sajtot mostanában már 5 liter tejből szoktam csinálni - lehetne többől is, de nincsenek megfelelő edényeim. Habár, ha nagyon belejövünk (a csinálásba és az EVÉSBE), akkor lehet, hogy a nagy lekvárfőző edényemben fogom főzni, amibe legalább 10 liter elfér. 
A tejet felteszem, felforralom, és mielőtt még futna, teszek bele literenként 2 mokkáskanál ecetet. (Lehet az ecet helyett citromlevet is használni - még nem próbáltam, de kíváncsi vagyok a különbségre) Vigyázni kell, hogy elég nagy legyen az edény, mert ilyenkor hajlamos egy kicsit fölfele terjeszkedni még :). Ha akarjuk ízesíteni, akkor most kell beletenni: én eddig lila hagymával és fokhagymával próbáltam - a fokhagymás valami isteni ! De még tervbe van véve a metélő hagyma is (Peti ötlete), az aszalt paradicsom (maradt még tavalyról) és esetleg a dió, de azt nem tudom, hogy mekkora darabokban lenne jó. És persze ha beindul a medvehagyma, akkor azzal is finom lehet !


Amikor összeugrott a tej nagy késsel elvágom, összekeverem és leöntöm. Én nagyobb (850 grammos) tejfölös dobozokat lyukasztgattam ki, kibélelem tiszta, vékony konyharuhával és abban fogom fel a sűrűjét. A savót sem hagyom elveszni: kenyér készítéséhez remekül fel lehet használni. Jó alaposan kinyomom a sajtot és egy másik dobozzal, amit megtöltök vízzel, elkezdem préselni. 6-7 óra múlva sófürdőbe teszem: az eredeti recept 30 dkg sót írt 1 liter vízhez, de az nekünk nagyon sós lett, így csak 20 dekát teszek a vízbe és abban hagyom ázni a a sajtot 2-3 órát. És már tálalhatjuk is !


Máshol azt olvastam, hogy a fűszereket csak a már leszűrt sajthoz keverik hozzá - így is ki fogom próbálni, mert akkor a savó natúr marad, nem veszi át a különböző fűszerek ízét. Ja és azóta találtam a savó hasznosítására is receptet: orda vagy zsendice készíthető belőle. Na erre kíváncsi vagyok, legközelebbi sajtkészítésnél ki is próbálom !

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése