2023. október 2., hétfő

Babos zakuszka

 A zakuszkáról mindenki hallott már, a szerencsések kóstolták is. Az egyik szomszédasszonyom Erdélyből származik és ő kínált meg minket ezzel a finomsággal. A neten rengeteg receptet lehet találni - padlizsánnal, babbal, padlizsánnal és babbal, - de én biztosra mentem és az ő receptje alapján készítettem el.



Hozzávalók:

  • 1,5 kg pritamin paprika
  • 3 dl olaj
  • 0,5 kg fejtettbab (ez most fehér bab volt)
  • 30 dkg vöröshagyma
  • 0,5 l paradicsomlé
  • 2 db babérlevél
  • 1 cs ek só
  • 1 tk őrölt bors
  • a tartósításhoz 1 kiskanál Na-Benzoát


Az elkészítést legalább előző este érdemes kezdeni a bab beáztatásával. (Persze, ha nagyon friss a bab, akkor nincs rá szükség, de az enyém már száraz volt.) Másnap leöntöttem róla a vizet és kissé sós, kétszeres mennyiségű vízben (hogy jól ellepje) puhára főztem. Az idő természetesen a babtól függ, de általában minimum 1 óra kell neki, hogy jó puha legyen. Leszűrtem és botmixerrel krémesre törtem.


Amíg főtt a bab bőven volt időm elkészíteni a többi hozzávalót. A hagymát nagyon apróra vágtam és az olajon elkezdtem dinsztelni. A paprikát megmostam, megtisztítottam és szintén botmixerrel összeaprítottam. (Természetesen akinek van darálója, az nyugodtan minden hozzávalót azzal is összeapríthat.) A hagymához hozzáadtam a paprikát, a fűszereket és felöntöttem a paradicsomlével, majd közepes tűzön néha megkeverve megfőztem.


Amikor elkészült, (elég sűrű volt már akkor is,) hozzákevertem az összetört babot és azzal is felfőztem. A végén kihalásztam belőle a babérleveleket és szükség szerint sóztam, borsoztam. Mivel a nagyrészét télire akartam eltenni, így a biztonság kedvéért kevertem bele 1 kiskanál Na-benzoátot, 1-2 percig főztem, majd üvegekbe szedtem.
Az üvegeket lezárás után fejreállítottam 4-5 percre, utána mentek 1-2 napra a dunsztba.


Mondanom sem kell, hogy egy kis kóstolót hagytam magunknak. Amit nagyon jól tettem, mert olyan finom lett, hogy legközelebb a piacon vadászhatok az újabb adaghoz pritamin paprikára. Tanulság: egyből meg kell volna csinálni a dupla mennyiségből!







4 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta és finom lehet... váljék egészségetekre!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg nagyon finom. Te nem szoktál csinálni?

      Törlés
  2. Szia én hiányolom a padlizsánt azt kell megsütni legjobb ha tűzön sütöd le vagy grillezed nagyon finom ízt ad neki ❤️ majd próbáld ki :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is rákérdeztem az Erdélyből származó szomszédasszonyomnál, - akitől ez a recept származik -, mert én is úgy tudtam, hogy kell bele padlizsán, de azt mondta, ők így szokták készíteni. De természetesen tervbe van véve a padlizsános is!

      Törlés