2022. március 22., kedd

Marcipános stollen

 Sok évvel ezelőtt sütöttem már karácsonyra stollent, de akkor nem nyerte el a tetszésünket, nem tudta kiütni a nyeregből az örök kedvenc bejglit. Ezt a verziót hol máshol, mint Gizinél láttam meg, és rögtön beleszerettem: amiben marcipán van, az csak finom lehet!


Szokásomhoz híven kicsit alakítottam a recept összetevőin, de ezt most "muszáj" volt, mert isteni finom saját birsalmasajtom van, amit fel tudtam használni a sütihez.
Hozzávalók:
  • 25 dkg mazsola 
  • kb 1 dl rum
  • 40 dkg liszt
  • 1 csomag sütőpor
  • 10 dkg porcukor
  • 1 tk mézes fűszerkeverék
  • 2 csomag vaníliás cukor
  • 2 db tojás
  • 25 dkg túró
  • 10 dkg vaj
  • 20 dkg birsalmasajt (vagy bármilyen más aszalt gyümölcs vegyesen)
  • 25 gr citromhéj
  • 10 dkg mandula (esetleg darált dió)
  • 20 dkg marcipán massza


Először megmostam a mazsolát és beáztattam a rumba. Ezt akár már előző este is elő lehet készíteni, hogy a mazsola magába tudja szívni a rumot.
Utána a birsalmasajtot kockákra vágtam és egy kevés lisztben megforgattam, hogy ne ragadjanak össze és a sütiben is egyformán eloszoljanak.
A tésztához összekevertem a lisztet a sütőporral, a fűszerekkel, majd a többi hozzávalókkal, majd a levégén a lecsepegtetett mazsolát és a birsalmasajtot is hozzádolgoztam. 


Mind a tésztát, mind a marcipánmasszát három egyenlő részre osztottam és külön-külön kb 35 cm-es rudakat sodortam belőlük.
Az első 35 cm széles tésztarudat egyszerűen lisztes deszkán szétnyomkodtam (kb 8-10 centisre), a közepére tettem az egyik kisodort marcipánrudacskát és szépen visszahajtogattam a tésztát a marcipán köré, majd a kész rudat betettem a sütőpapírral kibélelt tepsibe.


Ugyanígy jártam el a második és harmadik rúddal - a marcipánnal megtöltött második rudat az első mellé illesztettem a tepsin, majd a harmadikat ráültettem a tetejükre.



Előmelegített 160 fokos sütőben kb 50-60 perc alatt elkészült. Amint kivettem a sütőből még forrón megkentem a tetejét 5 dkg olvasztott vajjal és megszórtam bőven porcukorral.
Utána hagytam teljesen kihűlni. Hidegen celofánba csomagoltam és elrejtettem a spejzban, hogy ne együk meg az ünnepek előtt.


Tudom, hogy eredetileg ez egy karácsonyi sütemény, de annyira finom (és kiadós), hogy érdemes akár húsvétra is elkészíteni. 

De jövő karácsonyra mindenképp!! 

2 megjegyzés:

  1. Nagyon, nagyon guszta... és az a birsalmasajt..... remek ötlet volt. Nagyon köszönöm hogy megemlítettél és belinkelted a blogomat. Sajnos cukorbeteg lettem, így erről a stollenről is le kell hogy mondjak. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnálom, hogy sok mindenről le kell mondanod a betegség miatt. Igaz, lehet alakítgatni a recepteken, de ez tényleg egy cukor bomba! Be kell, hogy valljam, hogy sokkal, de sokkal finomabb lett, mint amit vártam. Köszi mégegyszer a receptet.

      Törlés