2016. március 18., péntek

Blundel-tészta variációk

Gyerek és ifjú koromban még csak a nevét sem hallottam ennek a tésztaféleségnek, habár előfordulhat, hogy anélkül falatoztam ilyen sütiket, hogy tudtam volna, hogy ezt az élesztős-vajas-hajtogatott tésztát eszem. Aztán persze a FB csoportban olvastam/hallottam róla és elhatároztam, hogy kipróbálom. 
A leírást is az internetről szedtem - honnan máshonnan :) Farkas Vilmos részletes, videóval is ellátott receptjét próbáltam ki. Jó nagy adag tészta lett belőle, de nem érdemes kevesebbel kezdeni, hiszen remekül fagyasztható.


Hozzávalók:
1 kg liszt
50 dkg vaj
0,5 l langyos tej
10 dkg cukor
5 dkg élesztő
1 dkg só
2 db tojássárga

A vajból 20 dkg liszttel elkészítjük a vajalapot - simára dolgozzuk a vajat a liszttel, anélkül, hogy nagyon megolvasztanánk a vajat. Leveszünk belőle 14 dkg-ot, a többit négyzetre formázzuk és folpackba csomagolva betesszük a hűtőbe.
A többi hozzávalóból sima tésztát gyúrunk, keresztet vágunk a közepébe és 20 percet pihentetjük.
Utána kinyújtjuk a széleit, a közepét kicsit vastagabbra hagyva - kis négylevelű lóhere -, majd a hűtőből kivett vajat a közepére tesszük és a széleit ráhajtogatjuk.


Széltében kell kinyújtani a tésztát, igyekezni kell sarkosan nyújtani. Az első hajtogatás a "szimpla" - gondolatban függőlegesen harmadoljuk a tésztát és mindkét oldalról ráhajtjuk.


A hajtogatás után 90 fokban elforgatjuk és újra kinyújtjuk.


Most következik a "dupla hajtás"- gondolatban négy részre osztjuk a tésztát, a két szélét behajtjuk, majd teljesen összehajtjuk. Igy összehajtogatva 20 percet pihentetjük a hűtőben, majd ismét 90 fokot elforgatva szimplán hajtogatjuk.
Ez igy egy "kicsit" hosszadalmasnak és bonyolultnak tűnik, de szinte leírni nehezebb volt, mint megcsinálni :)
Az elkészült tésztát kb 50 dkg-os darabokra vágtam és folpackba csomagolva lefagyasztottam. Persze azért rögtön ki is próbáltam :)

Diós kifli és lekváros levél
Darált diót kikevertem cukorral, pici fahéjjal és felvert tojásfehérjével és a fele tésztából búrkifli-szerűséget hajtogattam. A másik felébe házi sült szilvalekvár került. A tetejét szokás szerint pici tejjel elkevert juharsziruppal kentem meg a sütés vége előtt egy kicsivel.



Nagyon finom lett - nem a bolti búrkiflinek felelt meg és kifolyt a töltelék, de ez egy cseppet sem zavart bennünket :)


Túrós táska

Legközelebb kikaptam egy adag tésztát, hagytam a pulton kiengedni, majd egy gyors (és nagyon finom) túrós táskát sütöttem. Mivel csak egy kis túró volt itthon, a szokásos kedvenc lekváros levélből is sűlt néhány darab.


A negyed kilós túróhoz hozzákevertem 2 ek kr. cukrot, 1 csapott ek saját vaniliás cukrot, 1 db tojást, 1 ek búzadarát, reszeltem hozzá citromhéjat és természetesen tettem hozzá 5 dkg mazsolát is, Az 50 dkg-os tésztát vékonyra kinyújtottam, négyzetekre vágtam, megtöltöttem 1-1 kanál túróval, a négy csücskét összefogtam és sütőpapiros tepsire tettem.


A maradék tésztákat lekvárral töltöttem, tojással lekentem a tetejüket és 180 fokon pirosra sütöttem (kb 20 perc volt).



Cinnabon

A Peti mesélte, hogy Londonban (is) isteni finom fahéjas csigát lehet kapni, nézegettem a neten a képeket, aztán Jáde konyhájában találtam receptet is hozzá.
A tésztához kivettem a saját blundel tésztámból egyet a mélyhűtőből, kinyújtottam kb 50x40 cm-esre, megkentem 5 dkg olvasztott vajjal és megszórtam az 1 ek fahéjjal elkevert 15 dkg kristálycukorral. Jade ötlete alapján a nyújtófával végigmentem a tetején, hogy jobban beleragadjon a tésztába. Feltekertem és jó éles késsel 12 db egyforma darabra vágtam, muffinsütőbe tettem és fél óráig hagytam még kelni.



Előmelegített sütőben 200 fokon kb 12-15 percig sütöttem.
Amíg a tészta sült, kikevertem a tetejére való mázat: 5 dkg vajat, 15 dkg porcukrot és 10 dkg sajtkrémet kikevertem, majd még melegen a kisült csigák tetejére tettem 1-1 kanállal.


Zserbó csiga


A kiengedett blundel-tésztát  kinyújtom, megkenem házi sárgabarack lekvárral, megszórom 10 dkg darált dióval elkevert 10 dkg kristálycukorral. Feltekerem a tésztát, 12 db-ra vágom és a muffinsütőbe teszem, majd hagyom egy kicsit még kelni.


Előmelegített sütőben negyed óra alatt készre sütöm.
Egy tábla csokit pici olajjal/vajjal gőz fölött felolvasztok és a csigák tetejére csurgatom/kenem az olvasztott csokit. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése