2017. április 19., szerda

Ünnepi töltött kalács

Véget ért a Húsvét, ami ahhoz képest, hogy április közepére esett, nem volt túlzásban meleg, de a mai napról visszatekintve maga volt a langyos kényeztetés. Mára szörnyű, orkán erejű szél tombol, 1 fok körül van a hőmérséklet és néha havazik. Reggel még reménykedtem, hogy megússzuk csak a "szokásos" szélviharral, aztán egyre inkább elkeseredtem, hogy idén is nagy károkat szenvednek el a gyümölcsfák 😞 Azért persze reménykedem ...

Az ünnepekre sok finom süteményt sütöttem, de maximálisan megelégedve csak a Gizitől ellesett meglepetés kaláccsal voltam. A pöttyös elnevezés is nagyon találó, ahogy Gizi nevezi, de nekem olyan volt, mint a kinder tojás: izgatottan vártam, hogy milyen töltelékek lesznek a következő szeletben.


A tésztához való mennyiséget kicsit változtattam, mert az új kalácssütő formám 30 centis.
Hozzávalók:
- 45 dkg liszt
- 2 dkg élesztő
- 5 dkg porcukor
- 2 dl tejszín + annyi tej, amennyit felvesz (kb 0,5 - 1 dl)
- 5 dkg vaj
- 2 db tojássárgája
- csipet só
- reszelt citromhéj

Az összes hozzávalóból selymes, rugalmas tésztát dagasztottam, letakartam és hagytam pihenni, kelni.



A töltelékek:
- 5 dkg darált dió
- 5 dkg darált mák
- 1-1 ek cukor
- vaníliás cukor
- citromhéj
- pici fahéj
- 2-2 ek tej (óvatosan, inkább kevesebbet, hogy ne legyen híg a töltelék)

- szilvalekvár
- nutella

a tetejére 1 db tojás


Mind a mákot, mind a diót egy kis tálban összekevertem a cukrokkal és fűszerekkel. A megkelt tésztát kb fél centi vastagra kinyújtottam és 20 egyenlő darabra vágtam. Mindegyik közepére egy kiskanál töltelék került és összehajtogattam őket. Így lett mind a négy ízből 5-5 kis gombócom. Már csak arra kellett figyelni, hogy a formába jól összekeverve rakjam be őket! 😊 
Hagytam fél órát kelni, lekentem a tojással majd 180 fokon kb 35 percig sütöttem.



Elképesztően finom csemege sűlt ki belőle: a Pisti nem győzte dícsérni. 
Persze pillanatok alatt elfogyott. 
Hamarosan újabb adagot sütök, hogy milyen töltelékekkel, az még meglepetés! 😉


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése