2016. december 1., csütörtök

Töltött káposzta, a megunhatatlan

Azt hiszem, jó is, hogy ez az isteni kaja tényleg -szinte - megunhatatlan, mert kis mennyiség egyáltalán nem főzhető belőle (minek is?), az elkészült mennyiség viszont nem fogy el másnapra. Jó, tudom, remekül bírja a fagyasztást is, de mivel már elég régen csináltam és nagyon jól esett mindkettőnknek, így inkább szép lassan elkoptattuk.


Ez a recept teljes konszenzus eredménye. A Nagymamám főzte verzió több vágott savanyú káposztát tartalmazott, ritkán bugyolálta a gombócokat levélbe, de ha igen, akkor azt is savanyítottba és természetesen nem maradhatott ki valami füstölt sem. Anyósom minimális vágott káposztát rakott (azt nem tudom, hogy savanyú volt-e) a sok-sok édes levélbe burkolt töltelékhez.

Hozzávalók:
- 1,5 kg vágott savanyú káposzta
- 0,5 kg (vagy több) füstölt hús (akár oldalas is lehet, én most valami nagyon szépet kaptam, de hogy mit?)
- 1 db nagy fej vöröshagyma
- 2 db babérlevél
- 15-20 szem bors (teatojásba tettem, hogy könnyen kivehető legyen)
- erős (chili) paprika - elhagyható
a töltelékhez
- 10-15 db édes káposzta levél
- 1 kg darált hús
- 7-10 dkg rizs
- 1 közepes fej vöröshagyma
- 5-7 gerezd fokhagyma
- só
- őrölt bors
- pirospaprika
a rántáshoz
- 1-2 ek zsír
- 2 ek liszt
- pirospaprika



Vettem egy jó nagy lábost, jelen esetben a nagy kuktámat és a kicsit kimosott káposzta felét-harmadát beszórtam az aljába. Erre tettem az apró kockákra vágott nagy fej vöröshagymát. A füstölt húst szeletekre vágtam és bekerültek szépen egymás mellé a lábosba.


A töltelékhez a hozzávalókat jól összedolgoztam.
Egy nagy fej édes káposztáról szedtem le az ép külső leveleit és lobogó forró vízben főztem 1-2 percet. Nekem leszedni is úgy a legkönnyebb, hogy a torzsához közel elvágom a leveleket, beteszem a káposztát a forró vízbe és amikor egy kicsit megpuhult a levél akkor "lesegítem" egy villával a fejről - így nem szakad szét, hanem szépen egyben marad. A kicsit megpuhult leveleket félreteszem hűlni, majd levágom a vastag részeit is.
A Pistivel megbeszéltük, hogy inkább a nagyobb töltelékeket szeretjük, így kb 12 db levélbe bugyoláltam be az összekevert húsmasszát. Szépen egymás mellé raktam őket a füstölt húsra.


Befedtem az egészet a maradék savanyú káposztával és annyi vizet öntöttem alá, hogy épphogy ne lepje el (mivel a kuktából nem fő el úgy a lé, mint egy rendes fazékból). Forrástól számítva kb 1 órát főztem. 
Amikor már ki lehetett nyitni a kuktát a megfőtt töltelékeket és füstölt húst óvatosan kiszedtem egy tálba, a káposztát pedig berántottam, majd visszakerültek a töltelékek.
Természetesen tejföllel és friss kenyérrel tálaltam.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése